עמותת EMDR ישראל

טיפול EMDR
 

מהי גישת EMDR

ראשית, מה זה EMDR?

 Eye Movement Desensitization and Reprocessing = EMDR או בתרגום חופשי- עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים, הנה תירפיה חדשנית רבת עצמה.

זוהי שיטת טיפול אינטגרטיבית שנחקרה רבות והוכחה כיעילה בטיפול הן במבוגרים והן בילדים במגוון של תלונות נפשיות הקשורות בין היתר לטראומה ולחרדה. השיטה מסוגלת להביא לעיבוד מהיר של זכרונות טראומטיים, להטבה במצב הקוגנטיבי והרגשי ולהקלה ניכרת בסימפטומים התנהגותיים-גופניים.

השיטה פותחה בסוף שנות ה-80 על ידי הפסיכולוגית דר' פרנסין שפירו, חוקרת בכירה במכון האמריקאי למחקר נפשי בפאלו-אלטו, שגילתה באקראי כי תנועות עיניים (או גירוי בילטרלי אחר) עשויות להפחית את עצמת ההשפעה של זכרונות קשים ושל מחשבות מטרידות.

התירפיה זכתה להכרה רשמית על ידי אירגונים בינלאומיים רבים בהם הסתדרות הפסיכולוגים האמריקאית, הסתדרות הפסיכיאטרים האמריקאית, ארגון הבריאות הבריטי, והארגון הבינ"ל לחקר הטראומה (ISTSS).

ארגון האומות המאוחדות בחר (יוני 2013) להכשיר את אנשיו בEMDR וגם ארגון הבריאות העולמי (WHO) פירסם קוים מנחים לשנת 2013 והכריז על EMDR כאחת משתי שיטות טיפול המומלצות לטיפול בלחץ ובמצבי פוסט טראומה- לילדים מתבגרים ומבוגרים. גם בישראל- המועצה הלאומית לבריאות הנפש (גוף של משרד הבריאות) המליצה על EMDR כאחת משלוש שיטות לטיפול ממוקד טראומה, שהמחקר הוכיח את יעילותם (herapiesEvidence Based T).

מאז שנות ה-80 עברו את ההכשרה של EMDR עשרות אלפי מטפלים בכל העולם, בהם מטפלים רבים גם בישראל.

איך בדיוק עובד ה- EMDR?

תרפיית ה-EMDR מבוססת על מודל ה (AIP (Adaptive Information Processing- עיבוד אינפורמציה אדפטיבי.
על פי מודל זה, כל חוויה חדשה, כל אינפורמציה שאנו קולטים במהלך חיינו, אמורה לעבור תהליך של עיכול ועיבוד, כאשר המידע המשמעותי מופנם ומאוכסן בזיכרון והופך לכלי המשרת אותנו בהמשך הדרך. 

כאשר אדם חווה חוויה עוצמתית מדי עבורו (טראומה), מוחו אינו מסוגל לעבד את האינפורמציה כפי שהוא עושה באופן רגיל. הזיכרון של האירוע הטראומטי נשאר "קפוא בזמן" יחד עם הקולות, הריחות, הרגשות והתחושות. כל היזכרות יזומה או לא מתוכננת נחווית כקשה, כאילו האדם מתנסה בטראומה שוב בהווה.
מצב זה משפיע על הדרך בה האדם רואה את העולם ומתמודד עמו. הוא יסבול לעיתים קרובות מסימפטומים שונים, מתגובות רגשיות חזקות, מהתנהגויות לא מתאימות, מתפיסה עצמית שלילית, ועשוי אף להימנע מאזורים ואירועים הנקשרים לזיכרון והגורמים לעוררות, לעיתים מבלי שיהיה מודע לכך.

לא ברור מה במדויק עובד בEMDR. כנראה שמדובר במכלול מרכיבים שכל אחד מהם תורם את חלקו ליעילות השיטה:

* הסבר נוסף, שעלה כתוצאה ממחקרים שהשוו את תפקודי המוח לפני ואחרי טפול EMDR מתייחס לקשר בין האונה הימנית והשמאלית במוח. עלתה האפשרות כי זיכרונות טראומטיים "נחקקים" באונה הימנית ואינם "זוכים להתייחסותה" של האונה השמאלית. הטיפול ב-EMDR מקל על פתיחת ערוצי תקשורת בין שתי האונות ובכך מאפשר עיבוד זיכרונות טראומטיים.

* עוד הסבר ליעילות השיטה מתייחס לתופעה של קשב כפול (dual attention) שבו המטופל ממוקד בזיכרון הטראומטי (לזמנים קצרים בלבד) בעוד הוא נמצא במציאות טיפולית בטוחה ותומכת. כך למעשה הוא עובר הלוך ושוב ממיקוד וקשב בחוויות הקשות של העבר, למיקוד בנוכחות העכשווית התומכת של המטפל ("רגל פה רגל שם").

* ההנחה היא שהעיבוד באמצעות תנועות עיניים (או גירוי בילטרלי חלופי)- דומה למה שקורה באופן טבעי במהלך שינה בשלב החלימה, בו מתרחש תהליך של עיבוד מידע תוך כדי תנועות עיניים (REM).

שאלות רבות נותרו פתוחות לגבי המרכיבים הפעילים ב-EMDR, אך גם לפני ששאלות אלו יזכו לתשובות אין ספק כי מדובר בשיטה בעלת יעילות מוכחת ויוצאת דופן, זאת כאשר היא נמצאת בידיו של מטפל מיומן.

עובדה זו זכתה להכרתם לא רק של ארגונים, אלא של עשרות אלפי מטפלים בארה"ב ובעולם כולו שבחרו לעבור את תהליך ההכשרה. העובדה כי השיטה מאפשרת הן עיבוד טראומות והן חיזוק של משאבים, תורמת גם היא לפופולריות שלה.

 

  

עגלת הקניות0
אין מוצרים בעגלה.
המשך קניות
0