עמותת EMDR ישראל

EMDR טיפול לילדים ונוער
 

EMDR לילדים ונוער

EMDR הינה פסיכותרפיה מורכבת שמאפשרת שילוב של טיפול מסורתי בילדים (טיפול במשחק, טיפול אקספרסיבי, טיפול בארגז החול) יחד עם עבודה ממוקדת.
היא הוכרה ע"י Clearinghouse for Child Welfare בקליפורניה, כשיטה נתמכת ראיות, לטיפול בטראומות בילדים.
ישנם מחקרים שהראו את יעילות השיטה בעבודה עם ילדים נפגעי טראומה (Puffer,M.K.Greenwald.R.,& Elord,D.E,1998) הוכח כי השיטה יעילה לילדים שסובלים מתסמינים פוסט טראומתיים, כמו גם לטיפול בילדים עם
הפרעות התנהגות ובעיות בדימוי העצמי (Soberman, Greenwald&Rule,2002;Wanders&Serra &D Jongh ,2010) ולילדים שחוו אסון ומשבר (de Roos et al ,2011).
ישנם בספרות תיאורי מקרה רבים שמתארים את הצלחת הטיפול ב-EMDR בטיפול בילדים שחוו טראומות בשלבים מוקדמים של חייהם, טראומות שקשורות לנטישה, הזנחה ופגיעה פיזית ורגשית. במקרים הללו, משלב המטפל ב-EMDR בתוך התכנית הטיפולית, עקרונות מתוך גישת ההתקשרות, והגישה הניאורואפקטיבית (Gomez.A.M, 2013).

איך עובד EMDR הלכה למעשה?
בתהליך הטיפול ב-EMDR, המטפל מבקש מהמטופל להתמקד בחלק הקשה ביותר של הזיכרון הטראומתי, בעודו מפעיל גרייה בילטראלית (תנועות עיניים, תיפוף, תנועה ריתמית אחרות). לאחר כל "סט" של גרייה המטפל מבקש מהילד לתאר
מה "עלה", באם זו תמונה, תחושה, מחשבה, רגש. לאחר כל "סט" המהלך הבא יקבע על פי השינוי 
אודותיו מדווח הילד. המטפל ממשיך בתהליך עד אשר המטופל מדווח על שינוי חיובי. 
פרוטוקול ה- EMDR המובנה במבוגרים הינו בן 8 שלבים, אשר עוברים התאמה מיוחדת לכל ילד וילד על פי גילו כוחותיו והצרכים ההתפתחותיים המאפיינים אותו.
במהלך העיבוד של הזיכרונות חשוב מאד שהילד ירגיש בטוח ובשליטה לגבי המתרחש. המטפל יעבוד איתו על "מקום רגוע" לפני תחילת העיבוד. המקום הרגוע הינו טכניקה שמסייעת לילד ל"נוח" או לבסס חוויה של וויסות גם בין המפגשים.
כמו כן, המטפל מאפשר לילד באמצעות סימון "עצור" לסמן לו בכל רגע מתי לעצור 
כדי לאפשר מנוחה ורגיעה וחוויה של שליטה מחודשת בתוך התהליך.

לאילו סוגי קשיים יכול הטיפול ב-EMDR בילדים להתאים?
EMDR יכול להתאים לקשיים מסוגים שונים:

* פחדים, חרדות, התנהגות כפייתית, דיכאון, בעיות שינה, בעיות אכילה.

* לטיפול בהשפעות של טראומות "גדולות": התעללות, מלחמה, ניתוחים מרובים, מוות טראומתי במשפחה, מצבי חירום כגון אסונות טבע, תאונות.

* לטיפול באירועים טראומתיים "קטנים": אירועים חד פעמים שהיה מעורב בהם פחד, כישלונות, בעיות חברתיות, ביעותי לילה, אבדנים של חיות מחמד.

* ילדים שמגלים קשיים התנהגותיים או דיכאון בשל חוויות נטישה, הזנחה, או בעיות התקשרות (אימוץ, אומנה).

מאיזה גיל ניתן לטפל?
מגיל שנתיים ואילך.

מיהו מטפל מוסמך לעבוד ב- EMDR עם ילדים?
מטפל שבהכשרתו הינו מטפל בילדים, ואשר עבר את ההכשרה ב- EMDR בילדים.

סרטוני הדגמת טיפול בילדים

הסבר להורים:
כשאירוע קשה, מפחיד או מאיים מתרחש, אנחנו בדרך כלל מסוגלים לעבד אותו ולהמשיך בחיינו כך שהוא הופך להיות עוד ניסיון, אמנם קשה ומפחיד, אך כזה שלא יפריע לנו במהלך התקין של חיינו. האירוע שילדך חווה, הותיר אצלו רשמים, זיכרונות, מחשבות ותחושות שלא עברו עיבוד שלם ולכן הם "תקועים" ומפריעים. יתכן שהאירוע הוא מרכיב חשוב בסימפטומים שילדך מגלה.
בשיטת הטיפול ב-EMDR נבקש מהילד להיזכר באירוע המפחיד ולהעלות בו זמנית תמונה, מחשבה ותחושה גופנית ורגשית.
המטפל/ת ת/ישאל את הילד מהן התמונות, מחשבות והתחושות שהוא מרגיש בגוף, ויבצע איזושהי גרייה:
יבקש ממנו להזיז 
את עיניו, לתופף על ברכיו או כל דרך שתתאים לילד שלך. התהליך הזה יסייע לו להשלים את העיבוד הבלתי שלם. כמו כן ילמדו אותו להירגע כאשר הוא מוצף בחרדות ותחושות לא נעימות.

לעיתים ייראה כאילו נגרם לילד כאב, אולם ההיזכרות המודעת לא גורמת לכאב היא רק מעלה את הכאב/פחד שבמילא קיים וחוזר ומציק לו. העלאת הכאב/פחד תוך כדי תהליך העיבוד תגרום בסופו של דבר להחלשתו ולמציאת דרכי התמודדות ייחודיים לילד. המטפל יתאים את השיטה לקצב של הילד על פי הכוחות והיכולת שלו.

חשוב מאד שתעודד את הילד לעשות את מה שבאופן טבעי הוא חושש ממנו, להיפגש שוב בחדר הטיפולים עם האירוע המכאיב. רק כך יושלם העיבוד, והילד יוכל להיפטר מהפחדים, מהחלומות ומכל מה שמפריע לו בעקבות האירוע.

יכול להיות שבחלק מהמפגשים תתבקש/י להיות שותף/ה פעיל בסיפור האירוע או בסיוע לילד בתהליכי וויסות ורגיעה. 

ילדים בדרך כלל מגלים כוחות ומעוניינים להיפטר מהסימפטומים המפריעים להם. הם מסתמכים מאד על תגובות ההורים ויכולים לשאוב מהם מקורות של כוח ובטחון.

הסבר למתבגרים:
EMDR הינה שיטה טיפולית שמתאימה לטיפול בקשיים שעולים בתגובה לאירועים קשים ומפחידים שייתכן שחוויתם.
כאשר מתרחשים אירועים כמו מוות, אלימות, פגיעה מינית, הטרדה, בריונות, תאונות, מלחמה, או קשיים כגון גירושין במשפחה, בעיות עם חברים, פרידה מחבר/ה וכישלונות בלימודים, יתכן שיעלו רגשות של כעס, אשם, בושה, ופחד. 
רגשות אלו מלווים בקשיים התנהגותיים כמו קושי להתרכז, התפרצויות זעם, פחד מלחשוב או להיפגש עם כל דבר שמזכיר את האירוע הקשה, חלומות בעתה, ותחושות לא נעימות בגוף.
לעיתים כאשר אירוע קשה או מפחיד מתרחש, הזיכרון אודות האירוע נשאר "תקוע" בגופנו ובתודעה שלנו.
כדי לשחרר את הזיכרון מהתקיעות, תתבקש להעלות חלק מהזיכרון, ותוך כדי כך המטפל יערוך גרייה של שתי האונות של המוח ע"י כך שיבקש ממך לבצע תנועות עיניים, או תיפוף, או דרכים יצירתיות אחרות נוספות, שתאפשרנה לך להעלות את הזיכרון מבלי שתחוש שוב את התחושות הקשות שנלוות אליו.

שעה טיפולית אופיינית ב- EMDR תתחיל בכך שתתבקש/י להיזכר במצבים או דימויים של אירועים או מצבים חיוביים שגורמים לך לתחושות טובות, המטפל יסייע לך להרחיב את היכולת שלך לחוש יותר נינוח ומשוחרר.
לאחר מכן תתבקש להעלות זיכרון שמעלה מצוקה או תחושות של פחד ובעודך מתמקד בזיכרון המטפל יערוך גרייה בילטראלית ויבקש ממך לעקוב אחרי מחשבותיך, רגשותיך, והתמונות שעולות, והתחושות בגוף, כלומר לערוך "עיבוד". 
עיבוד משמעותו, תחושות חדשות, הבנות חדשות, ומחשבות חדשות, שתאפשרנה לך לחוות את האירוע באופן אחר.
לאחר הטיפול ב- EMDR תוכל/י לחוות את האירוע כאירוע ש"הסתיים", ואת עצמך כ"בטוח יותר". 
ייתכן שבמקום תחושות של פחד, בושה, או אשם, יעלו רגשות ומחשבות של "אני עשיתי כמיטב יכולתי", או אני יכול לבחור אחרת". הרגשות המפריעים ביחס לאירוע והתחושות הגופניות ישתנו והמצוקה תעלם.

הסבר לילדים:
ייתכן שקרה לכם משהו מפחיד או מכאיב למשל שמישהו הכה אתכם, או פגע בכם, או שהייתם מעורבים בתאונה, פיגוע או מצב אחר בו הרגשתם סכנה וחוסר שליטה. ייתכן שהאירוע קרה רק פעם אחת, ואולי לפני זמן רב, אבל משהו מבפנים מרגיש מאד שונה. נראה כאילו הדברים שקרו לכם ממשיכים להופיע בתוך המוח שלכם שוב ושוב, כמו בסרט. 
התחושה הלא טובה בתוככם יכולה לגרום לכם לחוש עצב, קושי להירדם, להתעצבן לפחד או להתקשות להתרכז.
EMDR היא שיטת טיפול שנועדה לעזור לילדים שעברו חוויות קשות כמוכם.
מה קורה בזמן הטיפול?
קודם כל המטפל/ת יבקש ממך לספר על רגעים ומצבים בהם הרגשת טוב וחזק ולחשוב על תמונה שמזכירה את הרגע הזה. ייתכן שהמטפל יבקש ממך לצייר אותה. המטפל יבחר באחת מהדרכים הבאות לעבוד אתך:
*לעקוב בעיניך אחרי אצבעות המטפל, שזזות מצד לצד לפני הפרצוף שלך
*להקשיב לצלילים דרך אוזניות
*להקיש על ידיו של המטפל בידיך (או שהוא/היא יקיש על ידיך).
הדבר הזה יסייע לך להרגיש תחושת נעימות ובטחון. אחר כך הוא יבקש ממך לחשוב על מה שקרה לך ולדמיין תמונה של מה בסיפור הכי קשה לך ברגע זה. יכול להיות שהמטפל יבקש ממך לצייר את התמונה הזו. אתה והמטפל תמצאו את הדרך הכי מתאימה לך כדי שלא תרגיש יותר תחושות לא טובות לגבי מה שקרה. הדרך שזה עובד היא כזו: תתבקש להתרכז בתמונה שבמוח שלך (או בציור) ולשים לב לכל הרגשות והמחשבות שקשורים לתמונה. באותו זמן תתבקש לעקוב אחרי אצבעות המטפל בעיניך, או להקשיב לצלילים דרך אוזניות, או שהמטפל יקיש על ידיך.
אחת לכמה זמן המטפל ישאל "מה אתה מרגיש עכשיו?" או מה אתה חושב עכשיו?" לפעמים תעלינה תמונות של מה שקרה בראש שלך. יכול להיות שפתאום תבואנה לך מחשבות, כמו למשל שזו הייתה אשמתך. יכול להיות שפתאום תרגיש עצוב או פוחד או כועס. יכול להיות שתרגיש כל מיני שינויים בגוף שלך, כמו גירוי בגרון, או כאב בטן, ואז תספר למטפל כל מה שקורה לך, וכשזה יעבור וכבר לא ישפיע עליך יותר, תספר גם את זה למטפל. הטיפול יימשך עד אשר תוכל להסתכל 'בתמונה שבראש שלך' או בציור שציירת מבלי שזה יפריע לך יותר.  כל זה ימשך עד שזה לא ישפיע עליך יותר. זה בדיוק מה שאנחנו רוצים להשיג. הבעיות שאיתן הגעת בהתחלה תהפכנה קטנות יותר ויותר או תעלמנה לחלוטין.  

 

 

עגלת הקניות0
אין מוצרים בעגלה.
המשך קניות
0